Broker Media

ul. Budowlana 5/U1, Warszawa

19 lutego 2024 6 min. czytania

Brief dla strony www – po co go wypełniać i jak dobrze to zrobić?

Brief strony www

O briefie mówi się, że to dokument, który zawiera wszystkie informacje, niezbędne do stworzenia – w naszym przypadku – strony www. Brief to jednak znacznie więcej. To drogowskaz dla twórców strony; to podręcznik i baza wiedzy o Twojej firmie. Dzięki niemu wszystko to, co agencja projektująca Twoją stronę powinni wiedzieć, żeby przygotować dla Ciebie nie tylko nowoczesną i sprawnie działającą witrynę, ale też – a raczej przede wszystkim – witrynę, która będzie skutecznie wspierać działania Twojej firmy. Zobacz, jak wypełnić brief i dlaczego warto zrobić to dobrze. 

Po co wypełniać brief dla strony www?

Stworzenie briefu to pierwszy etap pracy nad witryną. To na podstawie zawartych w nim wytycznych projektanci, graficy, programiści czy copywriterzy zaprojektują i wdrożą Twoją stronę www – taką, która będzie dopasowana do Twojej grupy docelowej i zrealizuje założone cele marketingowe oraz biznesowe. Ważne jest zatem, by poświęcić trochę czasu na jego wypełnienie i szczerze odpowiedzieć na zawarte w nim pytania. Ale spokojnie, dobry brief nie sprawdza Twojej wiedzy z zakresu web designu. Nie znajdziesz w nim pytań o to, w którym miejscu na stronie ma znaleźć się CTA wzywające do kontaktu, ani gdzie mają pojawić się grafiki. Celem dobrego briefu jest poznanie Twojej firmy, a także Twoich potrzeb i oczekiwań. 

Co daje wypełnienie briefu?

  • Umożliwia przygotowanie prawidłowej, realnej wyceny współpracy.
  • Umożliwia poznanie firmy, jej wartości i grupy docelowej. 
  • Pozwala na płynną realizację kolejnych punktów harmonogramu.
  • Zwiększa efektywność działań z zakresu SEO.
  • Ułatwia określenie najważniejszych elementów na stronie. 
  • To także dobra okazja do zebrania w jednym miejscu informacji na temat Twojej firmy, które będziesz móc wykorzystać w przyszłości także do innych celów. 

Pamiętaj! Solidnie wypełniony brief to korzyści dla Ciebie i Twojej firmy. Jasne ustalenie wszystkich wytycznych pomoże też oszczędzić czas i pieniądze, uniknąć potencjalnych nieporozumień i finalnie otrzymać lepszy produkt.

Jak wygląda brief dla strony www? Przykładowe pytania

Nie każdy brief wygląda identycznie, ale baza zwykle jest podobna. Sprawdź, na podanie jakich informacji się przygotować 

Informacje na temat marki/firmy 

Ta część zawiera pytania o podstawowe dane Twojej firmy, w tym dane osoby kontaktowej (z zaznaczeniem, czym się zajmuje), a także informacje na temat marki firmy oraz charakteru działalności.

Brandbook, księga znaku, identyfikacja wizualna marki

W briefie warto poświęcić szczególną uwagę tej części, która dotyczy opisu marki – jej identyfikacji wizualnej, sposobu komunikacji, nawiązywania relacji z odbiorcami czy budowania doświadczeń. Jeśli masz przygotowaną księgę znaku czy szerzej – brandbooka, to w tym miejscu warto wykorzystać opracowane w nich materiały. Dlaczego? Ponieważ strona www musi być spójna z wizerunkiem marki, a także innymi kanałami komunikacyjnymi czy materiałami graficznymi. Nie może być zaprojektowania w oderwaniu od całej reszty. 

Wartości, wizja i USP, czyli co wyróżnia Cię na tle konkurencji? 

USP, czyli Unique Selling Proposition, określa pozycję Twojej marki na rynku i przedstawia cechy, które wyróżniają ją na tle konkurencji. Warto dobrze przedstawić tu także wartości oraz wizję Twojej firmy, a także wszelkie informacje, które wg Ciebie mogą być istotne dla projektu. 

Opisanie wszystkiego, co wyróżnia Twoją markę na tle konkurencji, jest ważnym krokiem, nie tylko ze względu na sam brief. Możesz to później wykorzystać np. do opracowania strategii marketingowej, rebrandingu czy ustalania celów biznesowych. 

Przedstawienie i analiza konkurencji

Skoro było już o tym, co wyróżnia Cię na tle konkurencji, nie może też zabraknąć informacji o tym, kim są Twoi najwięksi konkurenci. Jakie są ich mocne i słabe strony? Co przyciąga uwagę klientów? Co jest dobre na ich stronach www, a co zniechęca do dalszego przeglądania?

Ogólne informacje o projekcie i określenie celu strony 

Krótko mówiąc: co chcesz osiągnąć dzięki stronie i dlaczego w ogóle chcesz zmienić ją na nową. Napisz, co nie podoba Ci się w obecnej stronie (jeśli już taką masz), a jakie elementy chcesz zachować (w takiej lub zmienionej formie). Opisz, na czym Ci zależy – na odświeżeniu wyglądu, czy całkowitym rebrandingu. Wskaż też, jakie są Twoje ogólne oczekiwania względem nowej strony – co podkreślić, a czego unikać. W tej części możesz znaleźć też pytania o to, jaki jest oczekiwany przez Ciebie sposób i styl komunikacji.

Ważne! W zależności od Twoich oczekiwań oraz charakteru Twojej działalności strona www może mieć postać zarówno rozbudowanego serwisu z wieloma podstronami, jak i prostej strony-wizytówki. Pomyśl, jaka wielkość serwisu będzie dopasowana do Twojej marki. Jeśli nie wiesz, co będzie dla Ciebie dobre, doradzimy Ci najlepsze rozwiązanie. 

Funkcjonalności. Co ma znaleźć się na stronie?

Oczywiście nikt nie wymaga od Ciebie znajomości wszystkich rozwiązań dostępnych na rynku, ale możesz wskazać te funkcjonalności, na których najbardziej Ci zależy. 

Jeśli nie wiesz, jakie narzędzia są dostępne, możesz opowiedzieć o tym, jakie cele chcesz osiągnąć lub jakie wyzwania stoją przed Twoją firmą, a my zaproponujemy Ci konkretne rozwiązania. Na przykład: 

  • Chcę skrócić czas oczekiwania klientów na odpowiedź i ułatwić im kontakt z nami  – może warto wdrożyć czat na żywo lub bota, albo dodać przekierowania do mediów społecznościowych.
  • Chcę zwiększyć liczbę zapytań ofertowych – pomóc może łatwy w obsłudze formularz kontaktowy.
  • Chcę sprzedawać produkty na swojej stronie – konieczny będzie dobry, sprawny sklep online z możliwością tworzenia kont użytkowników.
  • Zależy mi na budowaniu wizerunku eksperta w swojej dziedzinie – przyda się np. firmowy blog z poradami.
  • Chcę oferować swoje usługi czy produkty zagranicznym klientom –  konieczne będzie przygotowanie kilku wersji językowych Twojej strony. 

W tym miejscu możesz też określić, jak widzisz swoją witrynę od strony wizualnej, czyli pod kątem zdjęć, ilustracji, filmów, elementów interaktywnych czy animacji. Możesz podać też przykłady stron, które Ci się podobają i takich, których stylu chcesz uniknąć, a także określić, jaki ma być ogólny odbiór Twojej witryny: profesjonalny i poważny, swobodny i przyjazny, nowoczesny, godny zaufania itp. 

Grupa odbiorców 

Opisz swoją grupę docelową – kto najczęściej kupuje Twoje produkty lub korzysta z Twoich usług albo do kogo chcesz kierować ofertę. Informacje ważne w tym miejscu to m.in.: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wartości i przekonania, zainteresowania czy styl życia przedstawicieli Twojej grupy docelowej. 

Dodatkowe informacje

Możesz też określić, czy wspólnie z agencją będziecie dopinać formalności związane z domeną, hostingiem, zabezpieczeniami, certyfikatami SSL czy późniejszym utrzymywaniem serwisu. 

Wypełnienie briefu może okazać się czasochłonne, ale to naprawdę bardzo ważny element współpracy przy tworzeniu strony www. Jest fundamentem dalszych działań i umożliwia efektywną współpracę. Pozwala skrócić czas tworzenia strony, zaoszczędzić pieniądze i uzyskać jak najlepsze efekty. A gdy współpracujesz z nami, możesz zawsze liczyć na nasze wsparcie w czasie uzupełniania briefu. Zachęcamy Cię do kontaktu z nami. Chętnie odpowiemy na pytania dotyczące współpracy. 

Pobierz BRIEF do strony www

Inne artykuły na blogu

Nasza wiedza i doświadczenie, pozwoli na skuteczne osiągnięcie założonego celu.

  • Strony internetowe
Strony www dla lekarzy

Strony internetowe dla lekarzy i branży medycznej

Placówki medyczne powinny istnieć w sieci, tak samo ja wszystkie inne firmy i przedsiębiorstwa. Zarówno prywatne gabinety, jak i duże kliniki, aby budziły zaufanie potencjalnych […]

  • Strony internetowe

Strona internetowa dla branży beauty – dlaczego warto ją mieć i co powinna zawierać?

Wiele salonów i gabinetów kosmetycznych czy kosmetologicznych funkcjonuje bez strony internetowej, swoją aktywność w sieci opierając wyłącznie na mediach społecznościowych. I oczywiście, prowadzenie kanałów w […]

  • Inne
  • SEO / SEM
jak usunąć opinie google maps

Jak usunąć negatywne opinie z Google Maps?

Wielu właścicieli firm, których przedsiębiorstwa są dodane w Google Maps, z pewnością martwi się o możliwość otrzymywania negatywnych recenzji od klientów. To zrozumiałe, biorąc pod […]

error: Content is protected !!