Zastanawiasz się, jak najlepiej zaadaptować swoją firmę do wymagań szybko zmieniającego się rynku? Odpowiedzią może być rebranding. To potężne narzędzie może zmienić postrzeganie twojego biznesu przez klientów oraz zwiększyć jego konkurencyjność.
Czym jest rebranding i jakie elementy obejmuje?
Wartość twojej marki uzależniona jest w dużym stopniu od postrzegania jej przez klientów. Dlatego też niemal każda firma, która chce osiągać sukcesy, musi liczyć się z koniecznością aktualizacji swojej wizji, jej identyfikacji i oferty. Zmiany te nie zawsze muszą być spektakularne. Jednak nierzadko potrzebne jest gruntowne odświeżenie wizerunku.
I tu z pomocą przychodzi rebranding, który umożliwia firmom reagowanie na zmieniający się rynek. Polega on na weryfikacji kluczowych elementów tożsamości marki, a następnie dostrojeniu ich do nowej strategii. Co pozwala na skuteczne odnowienie wizerunku.
Choć proces ten może wyglądać dla każdej firmy nieco inaczej (w zależności od jej wielkości, branży, oferty), to jednak zwykle obejmuje transformację następujących elementów.
Wizja i misja marki, cele biznesowe
Wartości twojej firmy powinny ewoluować wraz z jej rozwojem. Dlatego też kluczowe jest zweryfikowanie i zmodyfikowanie aktualnej wizji i celów. Ważne jest, by były one dostosowane do strategii biznesowej.
Identyfikacja wizualna
To zarówno przeprojektowanie logo, jak i zmiana innych elementów graficznych, które nie współgrają z nową tożsamością marki. Zmiany te mogą dotyczyć m.in. kolorystyki. Pamiętaj, że dobrze dobrane barwy znacząco zwiększą rozpoznawalność twojej marki.
Hasło reklamowe, czasem zmiana nazwy marki
W trakcie rebrandingu konieczne może być stworzenie nowego hasła reklamowego. Zmiana sloganu pomoże ci zbudować nowy obraz marki i poinformować klientów o jej obecnych wartościach. W niektórych przypadkach korzystna będzie też modyfikacja nazwy firmy.
Sposób komunikacji, kultury organizacyjnej
Przyjrzyj się też komunikacji ze swoimi klientami. Ta nigdy nie powinna być przypadkowa. Kluczowe jest tu precyzyjne określenie grupy odbiorców, dogłębne przeanalizowanie ich motywacji, potrzeb i zainteresowań.
Oprócz tego zmiany powinny objąć także komunikację wewnątrz firmy, co pozwoli pracownikom dostosować się do nowego kierunku działania.
Oferta
Rebranding może wiązać się też z uaktualnieniem twojej oferty. Dlatego też ważne, byś dobrze przeanalizował konkurencję i zbadał potrzeby klientów.
Jakie korzyści daje rebranding?
Rozpoczęcie rebrandingu to dla każdej firmy ogromne przedsięwzięcie – jest czasochłonne, wymaga sporego doświadczenia, jak i zaangażowania. Jednak jeśli zmiany wprowadzisz w dobrym czasie i we właściwy sposób zapewnią twojej marce stabilność oraz przyniosą jej wiele innych korzyści.
Główne korzyści z rebrandingu dla twojej firmy to:
- odświeżenie wizerunku i dostosowanie go do aktualnych trendów,
- zoptymalizowanie kierunku działania (wizji i celu),
- efektywnie zdefiniowana grupa docelowa,
- profesjonalna, budząca zainteresowanie oferta,
- wzmocnienie lojalności klientów, przyciągnięcie nowych kontrahentów,
- osiąganie nowych celów,
- wzrost sprzedaży,
- wyróżnienie na tle konkurencji, wyprzedzenie jej,
- usprawnienie komunikacji wewnątrz organizacji, ożywione morale i większa motywacja pracowników.
Warto podkreślić także, że udane odrodzenie marki może mieć też wpływ na potencjalnych inwestorów i akcjonariuszy.
Po czym poznasz, że czas na rebranding?
Rynek klientów zmienia się nieustannie. A brak odpowiedzi na ich ewoluujące potrzeby sprawiają, że firma z czasem zaczyna być przez nich postrzegana jako stagnacyjna i przestarzała. Nawet jeśli twoja oferta wydaje się być dobrze dostosowana do potrzeb klientów, działania i identyfikacja wizualna marki mogą już tego nie odzwierciedlać. Jeśli więc zauważysz, że twoi główni odbiorcy nie postrzegają cię tak, jak tego chcesz, warto rozważyć rebranding.
Inne sygnały, które mogą wskazywać, że czas na rebranding to:
- nieatrakcyjny wizerunek marki, brak wyrazistego charakteru,
- wizerunek marki niezgodny z wizją i celami biznesowymi,
- pojawienie się nowej grupy docelowej,
- momenty dużych zmian w firmie,
- wkraczanie biznesu na nowe rynki,
- nowa oferta, inne produkty i usługi,
- nadszarpnięta reputacja marki, np. po dużym kryzysie,
- fuzje i przejęcia.
Jak skutecznie przeprowadzić rebranding? Etapy rebrandingu
Ważne jest, by działania rebrandingowe były podejmowane z jasnymi oczekiwaniami. Dlatego też, zanim zdecydujesz się na ten krok, musisz dokładnie ocenić czy te działania mają sens i znajdą oddźwięk u twoich odbiorców.
Rebranding krok po kroku:
- Zadbaj o dogłębne zrozumienie biznesowych powodów rebrandingu. Przeanalizuj sytuację swojej firmy na rynku oraz jej konkurencję.
- Przeprowadź badanie rynku. Zbadaj swoich docelowych klientów, określ ich oczekiwania i potrzeby.
- Zdefiniuj na nowo strategię marketingową, wizję, misję i wartości swojej firmy.
- Zbuduj nową tożsamość marki. Opracuj nowe elementy wizualne, logo, hasła reklamowe, etc. Jeśli to konieczne, zmień nazwę swojej firmy.
- Zaplanuj udaną premierę i w odpowiednim czasie wprowadź zmiany wizerunkowe, ofertowe, czy komunikacyjne.
- Opracuj plan promocji i wzmocnienia nowej marki. O zmianach informuj na platformach mediów społecznościowych. Opowiedz tam o historii rebrandingu twojej marki. Pamiętaj, że niezbędnym elementem sukcesu jest obecność i widoczność firmy w Internecie.
- Monitoruj postępy marki.
Pamiętaj jednak, że aby wynik tych działań był pomyślny, ważne jest ich staranne i rozważne zaplanowanie. Im mniej czasu i zaangażowania zostanie poświęcone na przekształcenie twojej biznesowej ścieżki, tym mniejsza szansa na powodzenie. Dlatego też zadbaj o to, by zmianą obrazu marki zajęli się profesjonaliści.
Z jakim ryzykiem wiąże się rebranding?
Choć rebranding ma wiele zalet i pozwala ożywić nawet najbardziej podupadające firmy, to bywa także ryzykowny. Zwłaszcza wtedy, jeśli zostaje wprowadzony chaotycznie, bez odpowiedniego planu i doświadczenia.
Nieodpowiednio przeprowadzony rebranding może skutkować zniechęceniem odbiorców i utratą klientów, brakiem rozpoznawalności produktów, spadkiem sprzedaży i zmniejszeniem marż. Dlatego też, jak już wspominaliśmy, kluczowe jest, by proces został przeprowadzony przez doświadczonych strategów.
Zapraszamy do kontaktu po BEZPŁATNĄ wycenę.