Pozycjonowanie lokalne – czym różni się od ogólnego i dlaczego warto na nie postawić?
Pozycjonowanie lokalne zwiększa widoczność strony internetowej dla klientów, którzy szukają usług czy produktów w konkretnej okolicy (w mieście czy nawet dzielnicy). W wyniku dobrze zaplanowanego i poprowadzonego lokalnego SEO Twoja strona może wyświetlać się wysoko w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli użytkownik nie wpisze w wyszukiwarkę lokalizacji – wystarczy, że będzie przebywać w okolicy. Sprawdź, co warto wiedzieć o pozycjonowaniu lokalnym i dla jakich branż będzie najskuteczniejsze.
Co to jest pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie ogólne polega na optymalizacji strony www czy sklepu internetowego w taki sposób, by witryna przyciągała jak najwięcej nowych użytkowników, a co za tym idzie – potencjalnych klientów. Pozycjonowanie ogólne może być skoncentrowane na użytkownikach przebywających w dowolnej części świata – wszystko zależy od usług, jakie oferujesz, czy produktów, jakie sprzedajesz. Pozycjonowanie lokalne natomiast skupia się przede wszystkim na użytkownikach, którzy mogą być zainteresowani usługami lub produktami firm, działających w ich okolicy.
W efekcie lokalnego SEO użytkownik – po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę – otrzymuje wyniki powiązane z miejscem, w którym przebywa. I nie musi nawet dodawać do zapytania miasta czy dzielnicy – algorytmy Google same potrafią określić lokalizację użytkownika i dopasować do niej wyniki wyszukiwania.
Warto wiedzieć! Dla jakich branż pozycjonowanie lokalne sprawdza się najlepiej?
Wyniki lokalne w wyszukiwarce są szczególnie istotne dla branż i biznesów, które działają w konkretnej lokalizacji. Są to m.in.:
- fryzjerzy, kosmetolodzy, manicurzyści,
- mechanicy, hydraulicy, elektrycy, firmy budowlane,
- montaż okien i drzwi,
- restauracje, puby, kluby, kawiarnie,
- lokalne sklepy,
- żłobki, przedszkola, szkoły,
- hotele, hostele, apartamenty na wynajem,
- siłownie, baseny, kluby sportowe, szkoły jogi,
- fizjoterapeuci, masażyści,
- lekarze o konkretnych specjalizacjach, w tym dentyści, chirurdzy, pediatrzy,
- biura rachunkowe (choć można zlecić prowadzenie księgowości firmie z innego miasta, to nadal wielu przedsiębiorców korzysta z usług biur z tego samego miasta).
Pozycjonowanie lokalne jest więc najbardziej opłacalne dla specjalistów, salonów, placówek, gabinetów itp., z którymi współpraca wymaga bezpośredniego kontaktu.
Po co pozycjonować się lokalnie?
Efektem dobrze zaplanowanego i przeprowadzonego pozycjonowania lokalnego jest większa widoczność strony www dla klientów szukających usług w konkretnej okolicy – niezależnie od tego, czy użytkownik sprecyzował swoje zapytanie i wpisał np. „fizjoterapeuta Targówek”, „fizjoterapeuta Warszawa” czy „fizjoterapeuta”. W przypadku wielu fraz kluczowych Google nie tylko wyświetla linki do stron, ale też pokazuje użytkownikowi mapę z zaznaczonymi lokalizacjami miejscowych firm związanych z danymi frazami kluczowymi, a także wyświetla listę Profili Firm w Google.
Pozycjonowanie lokalne umożliwia dotarcie dokładnie do osób, które będą najbardziej zainteresowane Twoją ofertą, i które z największym prawdopodobieństwem skorzystają z Twoich usług. Dzięki takim działaniom trafiasz do wąskiej, ale doskonale sprecyzowanej grupy docelowej. Twoja firma wyświetli się osobom, które znajdują się aktualnie w Twojej okolicy – a nie użytkownikom przebywającym na drugim końcu Polski. Warto tu zaznaczyć, że dzięki lokalnemu SEO Twoja strona będzie widoczna zarówno dla mieszkańców Twojego miasta czy konkretnej dzielnicy, jak i dla przyjezdnych przebywających niedaleko (dzięki geolokalizacji Google).
Co jest ważne w lokalnym SEO?
Pozycjonowanie lokalne to złożony proces, a na jego sukces składa się wiele czynników. Tak samo jak w przypadku pozycjonowania ogólnego kluczowe są przede wszystkim:
- optymalizacja strony www,
- audyt dotychczasowych działań,
- link building (w tym przypadku warto, by linki prowadzące do Twojej strony pochodziły z miejscowych serwisów – gazet, portali, czy od partnerów biznesowych),
- dobre treści, zoptymalizowane pod kątem SEO, przyjazne zarówno odbiorcom, jak i algorytmom wyszukiwarek.
Jednak w przypadku działań lokalnych duże znaczenie mają też m.in.: Profil Firmy w Google czy pozytywne opnie w Google. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.
Profil Firmy w Google
Profil Firmy (wcześniej Google Moja Firma) to bezpłatna usługa Google i jednocześnie jeden z filarów pozycjonowania lokalnego. Jego stworzenie i odpowiednia optymalizacja oraz zarządzanie nim znacznie przyczyniają się do zwiększenia widoczności strony www, mimo że sam w sobie nie wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Dzięki Profilowi Firmy użytkownicy po wyszukaniu konkretnych fraz od razu zobaczą nazwę Twojej firmy i dane kontaktowe w bocznym, prawym panelu wyszukiwarki – dzięki temu zwiększa się szansa na natychmiastowy kontakt.
Profil Firmy w Google pomaga zwiększać ruch na stronie, odsyła klientów do punktu stacjonarnego lub online, a do tego zwiększa świadomość marki wśród odbiorców.
Pozytywne opinie a lokalne SEO
W przypadku pozycjonowania lokalnego ważną rolę pełnią opinie klientów. Za sprawą Profilu Firmy w Google są one mocno eksponowane (razem z danymi na temat Twojej firmy). Warto więc zachęcać klientów do dzielenia się pozytywnymi doświadczeniami w Google, ponieważ takie komentarze zwiększają Twoją wiarygodność. Oczywiście istnieje pewna obawa, że wśród pozytywnych ocen pojawi się negatywny komentarz. W takiej sytuacji warto na niego odpowiedzieć – w sposób uprzejmy i konkretny. Twoja odpowiedź może jeszcze bardziej zwiększyć wiarygodność w oczach potencjalnych konsumentów, ponieważ zobaczą oni, że firma nie pozostaje obojętna na niezadowolenie klientów.
Wizytówki NAP i katalogi lokalne
W pozycjonowaniu lokalnym pomocna może być obecność Twoich danych na stronach zbierających wizytówki NAP (Name – Address – Phone Number). Są to bazy, takie jak Panorama Firm, a także lokalne bazy kontaktów i firm czy spisy specjalistów i fachowców.
Ważne! Zgodność danych
Pamiętaj o tym, by dane Twojej firmy we wszystkich bazach i w Profilu Firmy były takie same. Pilnuj tego, by nazwa firmy miała wszędzie jednakowy zapis, a także, by numery telefonów, adres strony www czy siedziba firmy były zawsze aktualizowane po ewentualnych zmianach.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu lokalnym i uzyskać BEZPŁATNIE wycenę takiej usługi, zapraszamy do kontaktu.