Broker Media

ul. Budowlana 5/U1, Warszawa

17 kwietnia 2024 6 min. czytania

Współpraca z copywriterem czy korzystanie z chatu GPT? Co wybrać?

chat GPT

Chat GPT to narzędzie AI, które wykorzystuje się m.in. do tworzenia tekstów (od krótkich haseł po długie artykuły), do researchu czy zbierania pomysłów na nowe treści. Mogłoby się zatem wydawać, że jest ono w stanie wykonywać dokładnie te same zadania co copywriter, a do tego w bardzo krótkim czasie. Czy jednak rzeczywistość może to potwierdzić? Sprawdźmy, do czego wykorzystać chat GPT, jakie są jego niedostatki i kiedy lepiej skorzystać z usług copywritera.

Jak działa chat GPT?

Chat GPT to model językowy, czyli rodzaj sztucznej inteligencji szkolonej po to, by rozumieć i generować treści w języku naturalnym. Został wytrenowany na olbrzymim zbiorze danych tekstowych – po to, by nauczyć się rozumienia kontekstu, udzielania odpowiedzi na pytania czy tworzenia treści zgodnie z poleceniami. Co więcej, chat GPT może tworzyć treści w różnych stylach, o różnych długościach i różnym przeznaczeniu. Jest w stanie wygenerować zarówno krótkie hasło, jak i długi tekst mający cechy stylu naukowego czy wpis lifestylowy np. na bloga. Wszystko na podstawie treści opublikowanych w internecie.

Czy chat GPT może zastąpić copywriterów?

Chat GPT może wyręczyć ludzi w tworzeniu niektórych, najczęściej prostych, generycznych treści czy w wyszukiwaniu materiałów źródłowych. Nie ma jednak przewagi nad copywriterami w opracowywaniu unikatowych, niepowtarzalnych tekstów, materiałów wysokiej jakości czy treści zweryfikowanych pod kątem merytorycznym. Chat GPT nie jest narzędziem idealnym, które może zastąpić człowieka, choć z drugiej strony otwiera nowe możliwości i może usprawnić pracę (więcej o tym za chwilę). Sprawdźmy więc, jakie są niedostatki chatu GPT, a także, kiedy warto się nim wspomagać.

Niedoskonały chat GPT

Chat GPT nie jest doskonały – zwłaszcza w przypadku tekstów generowanych w języku polskim (z angielskim radzi sobie lepiej). Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w treściach stworzonych przez AI będą pojawiać się niedopowiedzenia czy błędy stylistyczne. Chat może też nie do końca zrozumieć kontekst czy nieodpowiednio przedstawić emocje, a w przypadku niejasno zadanego pytania – udzielić błędnej odpowiedzi. Treści tworzone przez chat GTP zwykle muszą być więc poddawane weryfikacji – zarówno pod kątem językowym, jak i stylistycznym czy merytorycznym. W znakomitej większości przypadków istnieje też konieczność poprawiania treści wygenerowanych przez AI. A zatem, by otrzymać dobry, wysokiej jakości tekst, i tak potrzebny jest wkład człowieka. 

Kiedy copywriter ma przewagę nad chatem GPT?

Chat GPT przygotowuje treści na podstawie tego, co już zostało napisane i umieszczone w internecie. Człowiek może dodać do tekstu zupełnie nowe fakty, nowe spostrzeżenia, nowe spojrzenie na dany problem. Może stworzyć coś świeżego, unikatowego – coś, czego jeszcze nie było. I, co ważne, chat GPT nie weźmie pod uwagę źródeł nieopublikowanych w sieci (a takich nadal jest bardzo dużo 😉), a copywriter – tak. 

Dobry copywriter tworzy treści z myślą zarówno o swoich klientach, jak i odbiorcach tekstów. Stara się ich poznać i zrozumieć – wszystko po to, by napisać wartościowy, skuteczny tekst, niezależnie od tego, czy ma to być krótkie hasło reklamowe, czy długi artykuł. Copywriter pyta i próbuje poznać klienta oraz odbiorców. Zastanawia się, jak ubrać myśli w słowa, by trafiły do tych osób, do których powinny trafić i by wywarły pożądane wrażenie. Chat GPT nie zadaje pytań, nie próbuje doprecyzować informacji. A zatem, jeśli w tekstach mają znaleźć się unikatowe, wartościowe treści „spoza internetu” (np. o specyfice biznesu, o konkretnych usługach, problemach użytkowników czy wyzwaniach na rynku), to nic nie zastąpi współpracy człowieka z człowiekiem.

Chat GPT może wygenerować treści w różnych stylach. Może też zmienić styl tekstu na bardziej osobisty. Nie jest jednak w stanie przedstawić dogłębnej, osobistej perspektywy. 

Ważne! Niedoskonałość chatu GPT nie oznacza, że jest to narzędzie bezużyteczne i że nie warto z niego korzystać. Przeciwnie. Sztuczna inteligencja w rękach profesjonalnego copywritera może mieć spory wkład w tworzenie wartościowych treści.

A może współpraca? 

Narzędzia AI, takie jak chat GPT, mogą ułatwić i przyspieszyć tworzenie treści. Dobrze jest trzymać rękę na pulsie, by nie zostać w tyle. Warto jednak wiedzieć, jak to robić i do czego wykorzystywać sztuczną inteligencję. Oto kilka pomysłów:

Research – chat GPT można wykorzystywać jako alternatywną wyszukiwarkę, zwłaszcza jeśli szukasz źródeł w języku angielskim. Wyniki, jakie otrzymasz po wpisaniu odpowiednich zapytań w chacie, mogą być dobrą podstawą do dalszych poszukiwań. Warto jednak zawsze mieć na uwadze, że chat może się pomylić, dlatego zawsze należy upewnić się, że otrzymujesz odpowiedzi zgodne z prawdą.

Zbieranie pomysłów – wykorzystując chat GPT, możesz zrobić wstępne rozeznanie np. przy zbieraniu pomysłów na wpisy blogowe. Pamiętaj, że im bardziej precyzyjne wydasz polecenia, tym bardziej wzrośnie szansa, że otrzymasz konkretne propozycje, bez ogólników. W zależności od tego, co podpowie Ci chat, możesz wykorzystać pomysły 1:1 lub jako inspiracje do dalszych poszukiwań.

Zmiana stylów tekstów – można poprosić chat GPT o stworzenie tekstu w konkretnym stylu, np. potocznym, albo zlecić mu przeredagowanie treści np. na styl formalny czy poetycki. I choć z reguły treść stworzona przez chat GPT wymaga dodatkowej – copywriterskiej – korekty, to może wskazywać kierunek zmian.

Skracanie lub wydłużanie tekstów – to również potrafi chat GPT. Warto jednak zwrócić uwagę, czy po ingerencji w długość treści nie zgubiła się jego wartość merytoryczna. Treść, która powstaje w efekcie takich działań, zwykle wymaga solidnej korekty. 

Dodawanie emotikonów i hasztagów – chat GPT radzi sobie z tym całkiem nieźle. Ta umiejętność jest przydatna szczególnie przy tworzeniu postów do mediów społecznościowych. 

Generowanie zwartego tekstu na podstawie notatek – jeśli masz własne notatki albo zapis rozmowy z drugą osobą (np. z ekspertem), możesz spróbować wkleić treść do chatu i poprosić o stworzenie spójnego tekstu. Chat prawdopodobnie ustrukturyzuje Twoje zapiski, które – jak już pewnie się domyślasz – trzeba będzie dodatkowo zredagować. 

A zatem, czy chat GPT jest lepszy od dobrego copywritera? Nie. Może natomiast stać się w jego rękach bardzo przydatnym i wartościowym narzędziem. 

Tutaj link do CHAT GPT

Inne artykuły na blogu

Nasza wiedza i doświadczenie, pozwoli na skuteczne osiągnięcie założonego celu.

  • Inne
google Search Generative Experience

Co to jest Google Search Generative Experience

Google wprowadza nową funkcję wyszukiwania, znana wcześniej jako SGE (Search Generative Experience), która wykorzystuje sztuczną inteligencję do generowania podsumowań w odpowiedzi na zapytania użytkowników. Wskazówki dla […]

  • SEO / SEM
  • Strony internetowe
anchor text linkowanie

Anchor tekst – co to jest i czy ma znaczenie w SEO?

Anchor tekst (tekst kotwicy), czyli klikalna część linku, to element, który może wydawać się prosty, lecz odgrywa kluczową rolę zarówno w nawigacji internetowej, jak i […]

  • Strony internetowe
strona internetowa dla stomatologa

Strona internetowa dla stomatologa – jak powinna wyglądać i co zawierać?

Strona internetowa gabinetu stomatologicznego powinna informować o usługach i wzbudzać zaufanie pacjentów. Musi być czytelna, funkcjonalna i przejrzysta, a do tego ma zapewnić użytkownikom pozytywne […]

error: Content is protected !!